به مادران باردار توصیه می شود بعد از سه ماهه دوم بارداری و سه ماه اول روزه نگیرند

برخی از افراد در شرایط خاص قادر به روزه داری نیستند، یکی از دورانی که افراد قادر به روزه داری نخواهند بود دوران بارداری یا حتی دوران شیردهی است.
در ماه اول حاملگی در صورت بروز عوارض گوارشی غیر قابل تحمل مثل استفراغ، سوزش سردل فرد حکم بیمار را پیدا می کند. و نسبت به وضع هر کس ممکن است متفاوت باشد، چنانچه قادر به روزه داری نیست. جنین غذای مورد نیاز خود را مستقیما از خون مادر تامین می کند. نیاز غذایی جنین ایجاب می کند که مادر غذای کافی بخورد. مادران می بایست، غذای کم با فاصله زمانی کمتر میل کنند. لذا روزه گرفتن برای مادر مشکل و طاقت فرسا است.

به مادران باردار توصیه می شود در سه ماهه آخر بارداری و سه ماه اول بارداری روزه نگیرند، روزه داری در 3 ماهه اول و سوم به طور کلی ممنوع است و تنها روزه گرفتن در 3 ماهه دوم مجاز است که بهتر است در این زمان نیز از روزه گرفتن خودداری کنند.

اما زنان بارداری که روزه می گیرند در صورت احساس ضعف و گرسنگی از گرفتن روزه خودداری کنند، و در طول روزه داری در زمان های سحر و افطار از مواد پروتئینی، سبزیجات و میوه جات تازه و غلات استفاده کنند.

اما در ماههای آخر حاملگی علاوه بر اینکه به علت تغییرات فیزیولوژیک روزه برای مادر طاقت فرسا خواهد بود. به علت اینکه بیشترین رشد جنین در سه ماهه آخر آبستنی به انجام می رسد و وزن جنین در دو ماهه آخر آبستنی تقریبا دو برابر می شود. در هر حال به مادران باردار و شیرده توصیه می شود تحت مراقبت باشند و بسته به شرایط خود اقدام به روزه داری کنند.

مادران شیرده در صورتی که بر روزه داری اصرار ورزیدند، می توانند از 6 ماهه دوم به بعد روزه بگیرند اما توصیه بر این است که مادران شیرده از روزه داری خودداری کنند چرا که کاهش آب بدن مادر و کم آبی موجب تغلیظ شیر شده و حتی کم آبی بر حجم شیر مادر نیز تاثیرگذار است.

مادران همچنین در 6 ماه اول پس از زایمان نیز که تنها منبع تغذیه ای نوزاد شیر مادر است اقدام به روزه داری نکنند. روزه داری در زنان شیرده بر حجم و غلظت شیر آنها تاثیر بدی می گذارد.

روزه داری زنان شیرده در صورت رعایت برنامه تغذیه ای مناسب ، در رشد کودکان اختلالی ایجاد نمی کند، روزه بگیرند.
اما زنان شیرده باید هنگام افطار و سحری از مواد غذایی سرشار از آهن (گوشت و حبوبات) و کلسیم (شیر و لبنیات) استفاده کنند و از مصرف ادویه و سیر در سحری به علت بد بو کردن شیر خودداری نمایند.

زنان شیرده روزده دار، باید غذای با کیفیت بخورند و مصرف سبزی ، ‌لبنیات کم چرب، آجیل خام و انواع گوشت در افزایش ترشح شیر موثر خواهد بود.

مجله پزشکی مادر

 



پر بیننده ترین اخبار

  1. روز
  2. هفته
  3. ماه

تبلیغ پاپ آپ

©2019 شرط مهم سلامت یک جامعه توانمندی مردم در جستجو، دریافت و به کار گیری اطلاعات سلامت است، مجله پزشکی مادر، شریک سلامت جامعه ایرانی است.