تغذیه درست در ماه رمضان

هر غذایی که می‌خوریم نعمت و هدیه‌ای از طرف خداست و ماه میهمانی خدا بهترین فرصت برای نشان دادن قدردانی از این نعمات است. روزه تمرین خویشتن‌داری در برابر غذا و تمام امیال است و به انسان نوعی آزادی از این تمایلات را هدیه می‌دهد. این دورۀ یک ماهه می‌تواند انسان را برای بهتر زیستن در 11 ماه دیگر سال آماده کند.

برای کسانی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند مهم است که تغذیه‌ای سالم داشته باشند. بنابراین در ادامه درباره بهترین کارهایی که می‌توانید از لحاظ غذایی انجام دهید نکاتی را آورده‌ایم:

1. توصیه می‌شود افطار با مایعات گرم مثل چای یا شیر ولرم شروع شود.

2. بعد از باز کردن افطار با نوشیدنی گرم، یک وعده سبک مثل صبحانه یعنی نان و پنیر و گردو و سبزی خوردن آن هم به مقدار کم می‌تواند مفید باشد. بعد از این مرحله، روزه‌دارمی‌تواند با اندکی استراحت مقداری میوه یا لبنیاتی مثل ماست بخورد و بعد به فکر شام باشد.

3. خوب است در زمان افطار از غذاهای کم‌چرب و کم‌روغن مثل حلیمی که با کمی روغن مایع طبخ شده استفاده شود. غذاهای پرچرب دستگاه گوارش را دچار اختلال کرده و در نتيجه هضم و جذب کاهش مي‌یابد.

2. آش رشته به علت حبوبات و همچنین رشته یک غذای نسبتاَ سنگین محسوب می‌شود که حبوبات آن باید حتماَ چند ساعت قبل از طبخ خیسانده شده و همچنین روغن کمی در آن استفاده شود.

3. نوشابه‌های گازدار صرف‌ نظر از مضرات متعدد از جمله جلوگيری از جذب کلسیم و یا پوکی استخوان برای روزه‌داران که معده آنها ساعتها خالی بوده کاملاً مضر است. بهتر است از دوغ‌های بدون گاز یا آب استفاده شود که بهترین نوشيدنی بعد از افطار محسوب می‌شوند.

4. نان سنگک و بربری به علت سبوسی که دارند، دستگاه گوارش را تنظیم کرده و به شرط آنکه روزه‌دار از مایعات کافی استفاده کند، از یبوست جلوگیری خواهند کرد.

5. قند خون فرد روزه‌داری که ساعت‌های زیادی را در این روزهای گرم ناشتا بوده به شدت افت می‌کند. بنابراین خوب است در وعده افطار و سحر به جای استفاده از قندهای ساده از خرما یا کشمش استفاده شود زیرا این مواد ضمن کنترل اشتها از افت قند خون هم پیشگیری می‌کنند.

6. خوردن و درازکشیدن پس از مصرف افطار و سحری به‌ويژه در افرادی که علائم رفلاکس یا ترش کردن دارند، موجب تشدید علائم می‌شود.

7. توصیه می‌شود از افطار تا سحر 8 ليوان آب مصرف گردد.

8. وعده سحر را هرگز نباید حذف کرد. سلامت کسانی که بدون سحری روزه می‌گیرند به طور جدی به خطر می‌افتد.

9. لازم است از خوردن چاي پررنگ مخصوصاً در وعده سحر خودداری شود چرا که چای پررنگ موجب از دست دادن آب بدن می‌شود.

10. برای جلوگیری از تشنگی بهترین توصیه خوردن میوه‌ و سبزیجات آبدار و تازه در فاصله بین افطار تا سحر می‌باشد. میوه‌هایی مانند هندوانه ، هلو ، آلو ، زردآلو و گرمک سرشار از آب هستند و مانع از تشنگی در طول روز می‌شوند.

11. بهتر است وعده سحر مانند وعده ناهار باشد و می‌توان از انواع خورش‌های بدون چربی همچنین برنج همراه با حبوبات استفاده نمود.

12. غذاها و خوراکی‌های شور و پرادویه باعث می‌شوند که احساس تشنگی در طول روز خیلی سریع به سراغتان بیاید، پس بهتر است در وعده سحری از خوردن آنها پرهیز شود.

ماه روزه زمانی برای فاصله گرفتن از تمایلات جسمانی و توجه به معنویات است. همچنان که گفته‌اند:

اندرون از طعام خالی دار                     تا در آن نور معرفت بینی

ناهید رفیع - کارشناس تغذیه سیبیتا ، نگار امید یگانه - کارشناس تغذیه سیبیتا

 



پر بیننده ترین اخبار

  1. روز
  2. هفته
  3. ماه

تبلیغ پاپ آپ

©2019 شرط مهم سلامت یک جامعه توانمندی مردم در جستجو، دریافت و به کار گیری اطلاعات سلامت است، مجله پزشکی مادر، شریک سلامت جامعه ایرانی است.