کاهش بروز علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) با مصرف 5 مکمل غذایی



آیا استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند از سندروم پیش از قاعدگی جلوگیری کند؟

بسیاری از زنان در روزهای پیش از آغاز قاعدگی ، با نشانه های   PMSروبرو می شوند. این علائم در افراد مختلف متفاوت است، و ممکن است علائم عاطفی ، چون اضطراب و تحریک پذیری، و علائم جسمانی ، از جمله خستگی، درد، مشکلات خواب و نفخ را شامل شود.

روش های درمانی فراوانی مانند مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و حتی شناخت درمانی، برای کنترل علائم PMS  وجود دارد. شواهد نشان می دهند که مصرف برخی از مکمل های غذایی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی، مفید خواهد بود.

استفاده ازگیاهان،ویتامینها وموادمعدنی برای درمان PMS

در طول چرخه قاعدگی، میزان برخی از مواد مغذی در بدن تغییر می کند. این تغییرات سبب می شوند بعضی از زنان در طول این چرخه ، به دفعات دچار کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی شوند. به همین دلیل است که متخصصان برای کاهش علائم این سندروم ، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی را توصیه می کنند.

از آن جهت که بسیاری از مردم برای کنترل بیماری های خود، از مکمل های غذایی استفاده می کنند، محققان در تلاش هستند دریابند آیا ممکن است مصرف انواع خاصی از گیاهان ، در درمان سندروم پیش از قاعدگی مفید باشد.

بنا بر مطالعات اخیر ، استفاده از 5 مکملی که در زیر به آنها اشاره می شود، در تسکین علائم PMS موثر هستند:

کلسیم: تحقیقات اخیر نشان می دهد میزان افسردگی، تغییرات اشتها و خستگی در زنان مبتلا به PMS که به مدت 3 ماه ، روزانه دو نوبت، هر بار 500 میلی گرم مکمل کلسیم مصرف کرده اند نسبت به کسانی که از مسّکن استفاده کرده اند ، کاهش بیشتری داشته است. بنا بر نتایج دیگر تحقیقات، مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم  در کاهش علائم عاطفی و جسمانی این بیماری نقش مهمی دارد. در میان تمام مکمل های غذایی که برای درمان این مشکل مصرف می شوند، کلسیم بیشترین تاثیر را دارد.

گیاهپنجانگشت: میوه و برگ این گیاه، به بهبود بعضی از علائم PMS از جمله بد خلقی، سردرد، سفت شدن سینه و احتباس آب در بافتها، کمک می کند. هزاران سال است که زنان، از عصاره میوه گیاه پنج انگشت، برای رفع اختلالات قاعدگی استفاده می کنند. با این حال شواهد کمی وجود دارد که تاثیر این گیاه را بر علائم این بیماری نشان می دهد، و برای تایید اثرات آن مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامینب6: این ویتامین یکی از ویتامین های محلول در آب است، که برای بسیاری از عملکردهای بدن، مانند سوخت و ساز، واکنش سیستم ایمنی، و کارکرد سیستم عصبی، ضروری است. بنا بر برخی شواهد، مصرف مکمل های ویتامین ب6، به بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند، اما برای اطمینان از تاثیر آنها باید آزمایش های بیشتری انجام شود. به دلیل اینکه کمبود ویتامین ب6 بسیار نادر است، و استفاده بیش از حد آن خطرات زیادی برای سلامتی دارد، قبل از مصرف زیاد این ویتامین حتما با پزشک مشورت کنید.

منیزیم: از آن جهت که کمبود منیزیم می تواند منجر به سندروم پیش از قاعدگی شود، برخی محققان بر این باورند که ممکن است مکمل منیزیم برای زنانی که دچار سندروم پیش از قاعدگی هستند، مفید باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف مکمل های منیزیم در زنان مبتلا به PMS، سبب تسکین این بیماری می شود. برخی افراد به طور جدی در معرض خطر کمبود منیزیم هستند، از جمله افراد دیابتی، کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند، و کسانی که به الکل اعتیاد دارند. بنابراین اگر دچار کمبود منیزیم هستید، به پزشک مراجعه کنید.

ویتامینE: این ویتامین از نوع ویتامین های محلول در چربی است، که در غلات و روغن های گیاهی به مقدار زیادی وجود دارد. بنا بر نتایج بعضی تحقیقات، ویتامین E برای زنان مبتلا به PMS سودمند است. در حقیقت مصرف این ویتامین، درد سینه مربوط به چرخه قاعدگی را کاهش می دهد.

اگر مایل هستید برای بهبود سندروم پیش از قاعدگی از ویتامین های مکمل استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید. بر خلاف داروهایی که نیاز به نسخه پزشک دارند یا داروهای آزاد، هیچ  سازمانی برای نظارت بر ایمنی و اثر بخشی مکمل های غذایی وجود ندارد. بنابراین آنچه که برروی برچسب این مکمل ها نوشته شده است، قابل اطمینان نیست. بعضی از مکمل ها ممکن است برای سلامتی مضر باشند، یا حتی در اثرگذاری داروها یا مکمل های دیگری که مصرف می کنید، اختلال ایجاد کنند. پزشک شما می تواند از ایمنی مکمل هایی که مصرف می کنید، اطمینان حاصل کند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نرگس میرزهرایی
منبع:webmd.com

 



پر بیننده ترین اخبار

  1. روز
  2. هفته
  3. ماه

تبلیغ پاپ آپ

©2019 شرط مهم سلامت یک جامعه توانمندی مردم در جستجو، دریافت و به کار گیری اطلاعات سلامت است، مجله پزشکی مادر، شریک سلامت جامعه ایرانی است.