نکاتی برای مراقبت از موها- قسمت دوم

11- برای پوشاندن موهای سفید یا خاکستری از رنگ های آرام استفاده کنید.

مو ها با مسن تر شدن ما خاکستری و ضعیف می شوند و رشد آنها نیز کندتر می شود. این بدان معناست که مو های آسیب دیده به راحتی و با نوک گیری و کوتاه کردن ،ترمیم نخواهند شد. دلاروس زو ، متخصص پوست و ویرایشگر مجلۀ Cosmetic Dermatology در این باره می گوید:« برای جلوگیری از آسیب دیدگی این موها، مواد شیمیایی که بر آنها استفاده می شوند باید بسیار ضعیف باشند».


12- وز شدن بیش از حد گیسوها را در زمستان نیز باید کنترل کرد.

جذب رطوبت از محیط باعث وز شدن  بد شکل مو ها می شود. اما در رطوبت کم الکتریسیتۀ ساکن بیشتری وجود دارد. یعنی این وز شدن گیسوها در ماه های زمستان وحتی در آب و هوای خشک بیابانی وجود و ادامه دارد.با استفاده از نرم کننده الکتریسیتۀ ساکن را خنثی کنید. و از شامپو هایی که میزان pH متعادلی دارند برای بهتر کردن وز موهای ناشی از مواد شیمیایی استفاده کنید.


13- برس را از فرهایتان دور نگه دارید.

احتمال شکستن، خشک شدن و شکنندگی موهای فرفری بیشتر است. کوتاه کردن نوک موهای فر و چیدن وزهای زشت و نامرتب خارج از حالت آنها بهتر از شانه کردن و برس کشیدن آنهاست. نرم کننده ها و حالت دهنده های حاوی پلیمرها مانند: polyvinylpyrrolidone موهای شما را کنترل پذیرتر می کند. زیاد از ماساژور ها و اتوی مو ها استفاده نکنید.


14- از تغییر رنگ موها با تنالیته های کاملاً متفاوت اجتناب کنید.

شاید شما مو قهوه ای باشید و همیشه در آرزوی موی بلوند ،یا بلوندی در آرزوی موی تیره .اما به یاد داشته باشید که با تغییرات شدید رنگ به موهای خود آسیب می زنید. برخی متخصصان پوست توصیه میکنند که همیشه رنگ موهایتان را تا سه درجه روشن تر یا تیره تر از رنگ طبیعی آنها عوض کنید.


15- حقایقی دربارۀ رنگ مو

رنگ کردن مکرر می تواند به موها، صدمه بزند ،اما به سلامتی بدن شما ربطی ندارد. اغلب مطالعات نشان می دهند که هیچ ارتباطی بین سرطان و رنگ کردن مو ها وجود ندارد.اما انجمن سرطان امریکا در مطالعاتی دیگر با شواهدی ضعیف اظهار کرده است که: «بزرگترین نگرانی در بارۀ رنگهای نیمه دائمی ودکلره های دائمی است که قهوه ای تیره یا سیاه باشند.سعی کنید رنگهایی طبیعی مانند حنا را برای موهای تان در نظر بگیرید ».


16- زیاد از سشوار استفاده نکنید.

خشک کردن مکرر موها با سشوار منجر به ریزش مو می شود. هنگامی که از سشوار استفاده می کنید آن را روی کمترین درجه  تنظیم کنید. موهای  نازک به خصوص در برابر حرارت حساس اند، اما حتی موهای ضخیم نیز به مقداری مراقبت نیاز دارند. قبل از خشک کردن و حالت دادن به موهایتان با استفاده از نرم کننده ها از آنها محافظت کنید.


17- حفاظت از موها در برابر نور خورشید

خورشید نسبت به موهای شما  مهربان تر از پوست تان نیست. قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند به خشک شدن موها منجر شود ، به خصوص اگر آنها رنگ شده باشند. از اسپری های سبک محافظ مو با SPF استفاده کنید، یا وقتی نور خورشید بسیار شدید است ، کلاه بگذارید. نوک گیری مرتب موها به خصوص در تابستان به ظاهر سالم موهای شما کمک می کند.


18- قبل از شنا کردن، دوش بگیرید.

برای جلوگیری از آسیب های کلر ،موهای خود را قبل از ورود به استخر شستشو دهید. اگر موی شما اشباع از آب باشد ، آب استخر را که مملو از مواد شیمیایی است ، جذب نمی کند. برای محافظت بیشتر از مو های خود از محصولاتی با PH متعادل استفاده کنید.


19- قبل از دادن حالت یا مدلی جدید به موها بگذارید نفسی تازه کنند.

برای داشتن موهایی بهتر ، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که کاری به کارشان نداشته باشید. یک عمر کشیدن، برس و شانه زدن، سشوار کردن ، و استفاده از مواد شیمیایی به مو های شما آسیب می زند. حتی خشک کردن مو ها به طور خشن با حوله به آنها آسیب می رساند. اگر موهای شما آسیب دیده اند، کمی به آنها استراحت دهید. وقتی موهای آسیب دیده رشد می کنند، قسمت تازه رشد کردۀ آنها سالم خواهد بود.


20- از تغییرات موهای خود آگاه باشید .

تغییرات ناگهانی در موهای شما، مانند شکنندگی یا ریزش مو ، می توانند نشانه ای از یک بیماری یا مشکلی در سلامتی شما باشد. به عنوان مثال، ریزش مو می تواند ناشی از بیماری های تیروئید، کمبود آهن، یا یک بیماری خود ایمنی باشد. بعضی از داروها می توانند باعث ریزش موی بیش از حد شوند . اگر شما دربارۀ تغییر در شرایط مو ها یتان نگرانید ، با یک متخصص پوست مشورت کنید.


گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، روژیار احقری
منبع: www.webmd.com



پر بیننده ترین اخبار

  1. روز
  2. هفته
  3. ماه

تبلیغ پاپ آپ

©2019 شرط مهم سلامت یک جامعه توانمندی مردم در جستجو، دریافت و به کار گیری اطلاعات سلامت است، مجله پزشکی مادر، شریک سلامت جامعه ایرانی است.