dehydration یکی از ساده‌ترین راه‌ ها برای جلوگیری از بروز کم‌آب شدن بدن این است که مقدار زیادی آب بنوشید، مخصوصاً در روزهای گرم، خشک و بادی. آب معمولاً بهترین انتخاب شماست. نوشیدن آب هیچ کالری به رژیم‌غذایی شما اضافه نمی‌کند و برای سلامتیتان نیز فوق‌العاده است.

مقدار آبی که لازم است هر کس بنوشد به عوامل مختلفی مثل مقدار آبی که از موادغذایی و سایر نوشیدنی‌ها دریافت می‌کنند و اینکه چقدر بخاطر فعالیت فیزیکی عرق می‌کنند، بستگی دارد.

وقتی قرار است در یک روز گرم بیرون از منزل باشید، به تناسب فعالیتتان لباس بپوشید. لباس‌های گشاد معمولاً برای این مواقع بهتر است  و یادتان باشد که حتماً کلاه بگذارید. این باعث می‌شود خنک‌تر بمانید و کمتر عرق کنید. اگر احساس سرگیجه کردید، چند دقیقه استراحت کنید. در سایه بنشینید و کمی آب بنوشید.

نشانه ‌های کم ‌آب شدن بدن
برای مقابله با کم‌آب شدن بدن، باید توازن آب در بدنتان را به حالت نرمال برگردانید. ازاینرو باید ابتدا مشکل را تشخیص دهید.
تشنگی یکی از نشانه‌های کم‌آب شدن بدن است اما نشانه اولیه آن نیست. زمانی که تشنه می‌شوید، احتمالاً مدت زمانی است که آب بدنتان کم شده است. نشانه‌های دیگر کم‌آب شدن بدن عبارتند از:

- احساس سرگیجه
- خشک شدن دهان
-  داشتن ادرار کمتر و تیره‌تر از حالت عادی

با پیشرفت این مشکل، فرد احساس بیماری بیشتری خواهد کرد زیرا اندام‌های بیشتری از بدن او درگیر کم‌آبی می‌شوند.

علل کم ‌آب شدن بدن
یک دلیل اصلی کم ‌آب شدن بدن در نوجوانان بیماری دستگاه گوارش است. وقتی میکروب وارد معده شما شود، از طریق استفراغ و اسهال مقدار زیادی آب از دست می‌دهید.
ممکن است بشنوید که با ورزش هم دچار کم‌آبی شوید. درواقعیت، حتی رسیدن به سطح کم‌آبی متوسط در حین ورزش و سایر فعالیت‌ها بدنی، بسیار نادر است. اما اگر آنچه را که از طریق عرق دفع می‌کنید، با مایعات جایگزین نکنید، مخصوصاً در روزهای گرم دچار کم‌آبی بدن می‌شوید.
برخی از ورزشکاران، مثل کشتی‌گیران که مجبور هستند برای مسابقه به یک وزن خاص برسند، چند روز قبل از مسابقه از طریق عرق کردن در سونا یا مصرف ملین‌ها و قرص‌های ادرارآور، آب بدن خود را می‌کشند تا وزنشان سریع پایین بیاید. این روش معمولاً بیشتر از آنکه فایده برساند، ضرر به همراه دارد. ورزشکارانی که این کار را می‌کنند احساس ضعف بیشتری خواهند داشت که این بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. ممکن است حتی به مشکلات جدی‌تر مثل اختلالات و ناهنجاری‌های سطح نمک و پتاسیم بدن دچار شوند. این تغییرات نیز می‌تواند موجب مشکلاتی برای ریتم قلب شود.

رژیم‌ گرفتن هم می‌تواند اندوخته مایعات بدن فرد را به خطر بیندازد. مراقب رژیم‌ها و مکمل‌هایی که مخصوصاً حاوی ملین و ادرار‌آور هستند و وزن آب بدن را بعنوان راهی سریع برای لاغر شدن، پایین می‌آورند، باشید. از دست دادن آب بدن هیچ ارتباطی با از دست دادن چربی ندارد.

کم ‌آب شدن بدن یعنی چه؟
کم ‌آب شدن بدن وضعیتی است که زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بیشتر از مقدار مایعاتی که مصرف می‌کند، مایعات از بدن خود از دست می‌دهد. کم‌آب شدن بدن به آن اندازه که برای بچه‌ها خطرناک است برای نوجوانان نیست. اما اگر آن را جدی نگیرید، می‌تواند انرژی شما را به شدت پایین بیاورد.

تقریباً دو سوم بدن ما از آب تشکیل شده است. وقتی کسی دچار کم‌آبی می‌شود، یعنی مقدار آب بدن او به پایین‌تر از سطحی که برای عملکرد طبیعی بدن لازم است، کاهش یافته است. کاهش کم مشکلی ایجاد نمی‌کند و در اکثر موارد، تشخیص داده نمی‌شود. اما از دست دادن مقدار زیادی آب می‌تواند موجب شود فرد احساس بیماری کند.

ورزش
اگر ورزش می‌کنید یا فعالیت فیزیکی شدید دارید، قبل از شروع فعالیتتان مقداری آب بنوشید. همچنین باید به فواصل منظم (مثلاً هر 20 دقیقه یکبار) در طول فعالیت و پس از آن دوباره آب بنوشید. بهترین زمان برای ورزش کردن در فضای باز اول صبح یا عصرها است که کمی از گرمای هوا گرفته شده است.

عفونت‌ های دستگاه گوارش
اگر میکروب وارد معده‌تان شود و مدت زمان زیادی را به همین دلیل در توالت هستید، احتمالاً میل چندانی به خوردن یا نوشیدن نخواهید داشت. اما بااین حال بدن شما به مایعات نیاز دارد. سعی کنید کم‌کم مقداری آب بنوشید. برای برخی افراد، تحمل خوردن تکه‌های یخ در اینگونه مواقع راحت‌تر است.

کافئین
کافئین یک ماده‌ ادرار‌آور است و این یعنی باعث می‌شود فرد بیشتر برای ادرار کردن به دستشویی برود. مشخص نیست که آیا این مسئله باعث کم‌آب شدن بدن می‌شود یا خیر اما برای احتیاط بهتر است در آب‌وهوای گرم یا فعالیت‌های بدنی شدید که ممکن است زیاد عرق کنید، کمتر از کافئین استفاده کنید.

کی به پزشک مراجعه کنید
کم ‌آب شدن بدن معمولاً با نوشیدن آب برطرف می‌شود. اما اگر احساس غش یا ضعف شدید به شما دست داد یا اگر مقدار ادرارتان بسیار کم بود، بهتر است به یک بزرگتر اطلاع داده و به پزشک مراجعه کنید. دکتر احتمالاً به دنبال دلیل کم‌آب شدن بدنتان خواهد بود و از شما می‌خواهد که مقدار بیشتری مایعات بنوشید.

اگر بیشتر از آنچه که تشخیص داده‌اید، بدنتان کم‌آب شده است، مخصوصاً اگر بخاطر استفراغ آب در بدنتان نمی‌ماند، ممکن است لازم باشد از طریق تزریق مایعات وارد بدنتان شود تا بهبودیتان سریعتر اتفاق بیفتد.

گاهی کم‌آب شدن بدن می‌تواند نشانه مسئله‌ای جدی‌تر مثل دیابت باشد، از اینرو ممکن است پزشک برای تشخیص مشکلات احتمالی تست‌هایی نیز برایتان انجام دهد.
به‌طورکلی، کم‌آب شدن بدن قابل پیش‌گیری است. پس سعی کنید تا آنجا که می‌توانید آب بنوشید تا بدنتان هیچ‌وقت کم‌آب نشود.

منبع: kidspersia.com